<\/P>
Waarom kan ik EXIF-bestandseigenschappen niet zien in<\/STRONG><\/FONT><\/P>SharePoint online?<\/STRONG><\/FONT><\/P> <\/P>Tot 2019 konden gebruikers afbeeldingsbestanden uploaden die EXIF (Exchangeable Image File format) gegevens bevatten en automatisch de EXIF-eigenschappen importeren in SharePoint-documentbibliotheken. Het importeren van de EXIF-eigenschappen zou de GPS-gegevens als kolommen in de documentbibliotheekweergave tonen.<\/P>De automatische EXIF-eigenschapimportfunctie in SharePoint was afhankelijk van een onderliggende platformmogelijkheid die niet langer beschikbaar is. Toen deze mogelijkheid uit het platform werd verwijderd, werd de afhankelijke functie ook verwijderd in SharePoint Online.<\/P> <\/P>We uploaden duizenden afbeeldingsbestanden met EXIF-gegevens in SharePoint online, hoe krijgen we deze functionaliteit terug?<\/FONT><\/STRONG><\/P>Hoewel de automatische importfunctie voor EXIF-gegevens niet langer wordt ondersteund in SharePoint online, kunt u nog steeds een Power Automate-flow gebruiken om de EXIF-gegevens inclusief GPS-gegevens uit afbeeldingsbestanden te extraheren.<\/P>In deze blog leg ik de stappen uit om de Power Automate<\/A>-flow op te zetten om de GPS-gegevens binnen de EXIF-eigenschappen uit afbeeldingsbestanden te halen en met behulp van het ArcGIS for SharePoint-webonderdeel in SharePoint online de GPS-gegevens op een kaart te plotten.<\/P>Laten we zeggen dat ik een project heb waarbij afbeeldingsbestanden met EXIF-gegevens moeten worden opgeslagen in documentbibliotheken in SharePoint online. Het project vereist ook dat de GPS-gegevens als kolommen in de documentbibliotheek worden weergegeven en dat deze GPS-gegevens worden gebruikt om punten op een kaart te plotten. De bestanden bevatten GPS-gegevens in de EXIF-eigenschappen, en ik wil eerst de GPS-gegevens extraheren en direct invullen in de kolommen van de documentbibliotheek. Zodra de documentbibliotheekweergave is gevuld met de "Longitude" en "Latitude" gegevens uit de afbeeldingsbestanden, kan ik vervolgens de documentbibliotheek toevoegen als een kaartlaag met behulp van de ArcGIS for SharePoint-app in SharePoint online.<\/P>
Power Automate-flow:<\/STRONG><\/P>Om de EXIF-eigenschappen (met GPS-gegevens) uit afbeeldingsbestanden te halen, gebruik ik de "
Encodian Flowr<\/A>"<\/STRONG>-connector in Power Automate. "Encodian Flowr" is een externe Power Automate-connector die actions<\/STRONG> bevat die kunnen worden gebruikt om de EXIF-eigenschappen uit afbeeldingsbestanden te extraheren.<\/P>
<\/span><\/P> <\/P>Bij het maken van de flow stel ik deze in als een "Automated cloud flow" omdat we willen dat de flow automatisch wordt geactiveerd wanneer nieuwe bestanden worden geüpload naar de documentbibliotheek in SharePoint.<\/P>De eerste actie (When a file is created (properties only)) is de trigger van de flow.<\/P>
<\/span><\/P>
<\/span><\/P>In de "Encodian Flowr" actie – Get image information, kies "File content" van de vorige actie (Get file content) en kies "Yes" voor Simplified Lat\Long Format. Deze actie haalt alle afbeeldingsinformatie op van de bestanden die zijn geüpload naar de documentbibliotheek (naam doc bibliotheek: "EXIF").<\/P>
<\/span><\/P>
<\/span><\/P> <\/P>De "Encodian Flowr" actie – "Remove EXIF tags from image", extraheert de EXIF-eigenschappen uit de geüploade afbeeldingsbestanden die kunnen worden gebruikt om de bestandskenmerken bij te werken in de volgende SharePoint actie "Update file properties". Vul "File content" met het "File content" van de vorige actie (Get file content). De bestanden die ik zal uploaden zijn van het type "JPG", wat moet worden gespecificeerd bij "Image type".<\/P> <\/P>De EXIF-eigenschappen in JPG-bestanden worden opgeslagen in JSON-formaat. Daarom moet ik gebruikmaken van de ingebouwde actie "Parse JSON" om de JSON-uitvoer te parseren, die vervolgens kan worden gebruikt om bestandskenmerken bij te werken in de SharePoint-documentbibliotheek.<\/P> <\/P>Sla de flow op en voer een test uit om te zien of "Get Image file" de EXIF-data JSON genereert.

In de actie "Parse JSON", gebruik je de "EXIF Data (JSON)" van de actie "Get Image information".

<\/?span>
<\/?p>
<\/?p>
Klik op "Generate from Sample" en plak de JSON-uitvoer van "Get image information", zoals getoond in het schermopnamevideo. Klik op "Done."

<\/?span>
<\/?p>
<\/?p>

<\/?span>
<\/?p>
Voordat ik de volgende actie toevoeg aan de Power Automate-flow, voeg ik kolommen toe voor het opslaan van waarden voor "Longitude" en "Latitude" in de documentbibliotheek waar ik JPG-bestanden zal uploaden.

De volgende stap is het toevoegen van de SharePoint-acties “Update file properties” die ervoor zorgt dat het documentbibliotheek wordt bijgewerkt met GPS-data die is geëxtraheerd uit EXIF-eigenschappen van geüploade bestanden.
De onderstaande video illustreert deze laatste actie – Update file properties, waarbij “Longitude” en “Latitude” kolommen worden ingevuld wanneer JPG-bestanden met EXIF GPS-data worden geüpload naar een documentbibliotheek in SharePoint.
Zodra “Longitude” en “Latitude” waarden zijn bijgewerkt in documentbibliotheek, is deze klaar om toegevoegd te worden als kaartlaag binnen ArcGIS for SharePoint webonderdeel.
De ArcGIS for SharePoint app kan gedownload worden via MS App Source,
https://appsource.microsoft.com/en-us/product/office/wa200003118?tab=overview
Zodra app geïnstalleerd is binnen appcatalogus van SharePoint tenant, kan app of webonderdeel toegevoegd worden aan een SharePoint-pagina welke vervolgens gepubliceerd kan worden voor interne of externe informatie-uitwisseling.
De onderstaande video toont stappen om ArcGIS webonderdeel toe te voegen aan een SharePoint-pagina, toevoegen van “EXIF” documentbibliotheek als kaartlaag en inschakelen van auto-refresh via laaginstellingen, wat kaart vernieuwt volgens ingestelde interval voor auto-refresh. Auto-refresh is alleen nodig als gebruiker actief punten op kaart monitort terwijl bestanden geüpload worden. Alternatief verversen browser ook coördinaten plotten corresponderend met nieuw geüploade bestanden.
breedte="1028" hoogte="540" fullscreen toestaan toegestaan="encrypted-media"><\/iframe><\/P>
<\/P>
<\/P>
<\/P>
<\/P>