Ik werk met boswegplanning in steil terrein in West-Noorwegen. Vaak is de vraag om een voldoende hellingslijn voor de weg te vinden. Een oude methode om dit te doen is het gebruik van een papieren hoogtelijnenkaart en een geometrische passer met de opening vastgezet op de afstand tussen hoogtelijnen die overeenkomt met een geschikte weghelling, bijvoorbeeld 15%. Bij een hoogtelijninterval van 5 meter moet de passeropening worden vastgezet op (5 meter / 15%) = 33,3 meter (gedeeld door de werkelijke kaartenschaal).<\/P>
In ArcView 3 had ik een tool genaamd Pegger, waarbij ik de helling en het startpunt kon instellen en vervolgens de cursor ver vooruit kon plaatsen in de richting waarin ik wilde dat de weg zou lopen en klikken. Bij elke klik maakte de tool een lijnsegment op de ingestelde afstand en liet het vastklikken aan de volgende hoogtelijn.<\/P>
In ArcGIS Pro kan ik een startpunt en een lijn maken en op de "D"-knop drukken en een vaste lengte voor het segment instellen. Daarna kan ik handmatig het einde op de volgende hoogtelijn zetten, of waarschijnlijk vastklikken, maar om door te gaan moet ik deze procedure herhalen voor elk nieuw lijnsegment. <\/P>
Weet iemand van een eenvoudige tool die deze taak automatiseert en/of bij voorkeur verder automatiseert zoals het vastklikken van lijnsegmenten met vaste lengte aan hoogtelijnen in een specifieke richting? <\/P>