Gebruik van het SharePoint SPFx-framework om dynamische data of webonderdeelconnectiviteit uit te breiden
In de release van januari 2023 van ArcGIS voor SharePoint introduceren we een nieuwe functie die een uitbreiding is van de bestaande webonderdeelconnectiviteit tussen een SharePoint-lijst en het ArcGIS kaartwebonderdeel.
De huidige functie maakt webonderdeelconnectiviteit mogelijk tussen SharePoint-lijsten en het ArcGIS kaartwebonderdeel.
Na de release van januari 2023 zal het mogelijk zijn om te interageren met het ArcGIS kaartwebonderdeel met behulp van client-side SPFx webonderdelen.
Dynamische data in het SharePoint Framework is gebaseerd op het bron-notificatiemodel. Componenten die worden genoemd als een dynamische databron of een publisher, leveren data en informeren het SharePoint Framework wanneer de data verandert. Andere webonderdelen op de pagina kunnen zich abonneren op notificaties uitgegeven door een dynamische databron. Telkens wanneer de data verandert in de dynamische databron, informeert het SPFx-framework alle consument-webonderdelen dat de brondata is veranderd en kunnen de consument-webonderdelen vervolgens de data opvragen bij het bronwebonderdeel. Dit stelt client-side SharePoint SPFx webonderdelen in staat om data uit te wisselen en stelt u ook in staat om rijke ervaringen en boeiende eindgebruikersoplossingen te bouwen.
Deze blog bespreekt de stappen die nodig zijn om het client-side SPFx webonderdeel in te stellen om data te ontvangen van het ArcGIS webonderdeel dat fungeert als publisher. We zullen ook webonderdeelconnectiviteit bespreken waarbij het ArcGIS webonderdeel fungeert als consument met een publicerend client-side SPFx webonderdeel toegevoegd aan dezelfde pagina.
ArcGIS webonderdeel als een Publisher
Ik zal eerst het ArcGIS webonderdeel toevoegen aan een SharePoint-pagina. De volgende stap is om lagen toe te voegen met behulp van SharePoint-lijsten of ArcGIS-lagen. In dit voorbeeld voeg ik een laag toe van ArcGIS Online. Zodra de laag aan de kaart is toegevoegd, kan ik nu het voorbeeld-consumentwebonderdeel aan dezelfde pagina toevoegen (voor meer informatie over hoe u deze voorbeeld client-side SPFx webonderdelen maakt, verwijzen wij u naar deze link).
Zoals u in bovenstaande video kunt zien, zodra ik functies selecteer met behulp van een selectiegereedschap, wordt er wat basisinformatie over de geselecteerde functies weergegeven op het consument client-side SPFx webonderdeel. Ik kan aanvullende informatie openen vanuit de browserconsole, die wordt weergegeven onder ArcGIS webpart layer selection Info. Op dezelfde manier kan het ArcGIS webonderdeel ook informatie weergeven over gefilterde functies.
ArcGIS webonderdeel als een Consumer
Ik zal eerst het ArcGIS webonderdeel toevoegen aan een SharePoint-pagina. De volgende stap is om lagen toe te voegen met behulp van SharePoint-lijsten of ArcGIS-lagen. In dit voorbeeld voeg ik een laag toe van ArcGIS Online. Zodra de laag aan de kaart is toegevoegd, kan ik nu het voorbeeld-publicatorwebonderdeel aan dezelfde pagina toevoegen (voor meer informatie over hoe u deze voorbeeld client-side SPFx webonderdelen maakt, verwijzen wij u naar deze link).
In het onderstaande voorbeeld heb ik een laag toegevoegd van ArcGIS Online die de locaties toont van alle ziekenhuizen in Puerto Rico. De kaartlaag bevat ook informatie over het aantal beschikbare bedden in elk ziekenhuis, specialiteitstype en andere belangrijke details over elk ziekenhuis. Vervolgens voeg ik een client-side SPFx webonderdeel toe dat kan worden gebruikt om eenvoudige donutgrafieken te maken. Voor het onderstaande voorbeeld heb ik een SharePoint-lijst gebruikt met ziekenhuis-specialiteiten om de donutgrafiek te maken. Vervolgens zal ik het bewerken van het ArcGIS-webonderdeel uitvoeren en in het zijconfiguratievenster voeg ik een nieuwe verbinding toe. In de nieuwe verbinding kies ik de Web part-bron om verbinding mee te maken, in dit geval is dat het client-side SPFx-webonderdeel met de donutgrafiek. Ik kies vervolgens de kaartlaag uit de vervolgkeuzelijst en kies ook de kolom om te koppelen met de donutgrafiek. In dit geval is de koppelkolom het Type attribuut in de kaartlaag. Nu is de verbinding tot stand gebracht.
Zoals u in bovenstaande video kunt zien, zodra ik een specifiek specialiteitstype selecteer op de donutgrafiek, wordt de kaartlaag gefilterd en toont deze de ziekenhuislocaties met dat specialiteitstype.
Gefilterde info:
Nu de kaartlaag is gefilterd, resulteert het toevoegen van het consument-client-side SPFx-webonderdeel aan dezelfde pagina erin dat de gefilterde info wordt weergegeven in de browserconsole. Dus kan het ArcGIS-webonderdeel nu zowel fungeren als publisher als consument om gegevens uit te wisselen met andere client-side SPFx-webonderdelen.