<\/P>
geografische en schematische spoorwegkaart<\/span><\/span><\/P>Wanneer je spoorweggegevens hebt, is het vaak niet alleen belangrijk om je GIS-gegevens in geografische ruimte te behouden, maar ook om je gegevens in een schematisch diagram te kunnen weergeven. Veel spoorwegorganisaties onderhouden hun geografische gegevens in een GIS gescheiden van de tools en database die ze gebruiken voor hun schematische kaarten en spoorwegkaarten, met verschillende bewerkingsprocessen en tempo's. Het is heel gemakkelijk om ze verouderd en niet synchroon te krijgen.<\/P>
<\/span><\/P>Om een schematisch overzicht te maken dat logisch is en intuïtief voor je gebruikers, is het nodig om je gegevens een beetje te bewerken om de netwerkattributen toe te voegen die de schematische diagramtools vertellen hoe deze sporen zich tot elkaar verhouden.<\/P>
<\/span><\/P>Hier is een gedeelte van mijn spoorweg waarvoor ik een schematische kaart wil maken.<\/P>Hier in deze Feature Dataset zijn lagen voor mijn spoorlijnsporen en mijn wisselapparaten voor het regelen van de treinbewegingen door het systeem. Voordat we ons netwerk kunnen diagrammeren, moeten we een traceernetwerk bouwen.<\/P>
<\/span><\/P>Hier ga ik de nieuwe Trace Network-tools gebruiken die zijn opgenomen in ArcGIS Pro.<\/P>Vroeger, als je schematische diagramkaarten wilde maken, moest je ArcGIS Utility Network of ArcGIS Schematics gebruiken.<\/P>Maar vanaf versie 2.6 in 2020 krijg je deze nieuwe "Trace Network Tools" toolbox. Hiermee kan ik niet alleen basisroutering, tracering en stroomoperaties uitvoeren, maar ook diagramtools gebruiken om mijn schematische kaart te genereren.<\/P>Deze toolbox hier heeft alles wat ik nodig heb.<\/P>
<\/span><\/P>Voordat ik verder kan gaan, moet ik Netwerkattributen maken die de hiërarchie van sporen vertegenwoordigen wanneer we in gebieden komen die wat ingewikkelder zijn, zoals aftakkingen, lussen, wissels, rangeerterreinen en dergelijke.<\/P>
<\/span><\/P>Minimaal heb ik punt- en polyline-featureklassen nodig. Om klein te beginnen gebruik ik een polyline-featureklasse van sporen en een punt-featureklasse van wissels. Trace network heeft deze twee featureklassen nodig om in een Feature Dataset te staan, en vanaf daar kun je de Create Trace Network-tool gebruiken.<\/P>
<\/span><\/P>Wanneer je het nieuwe Trace Network naar de kaart sleept, krijg je een paar traceernetwerkbewerkingslagen om je te helpen topologiefouten te vinden en op te lossen.<\/P>
<\/span><\/P>Dus selecteer ik de sporen die ik wil diagrammeren, geselecteerd hier in teal.<\/P>
<\/span><\/P>Dan zodra je topologiefouten zijn opgelost en de topologie schoon is, kun je een nieuw diagram maken. Wanneer dat is opgebouwd, kun je er een diagramtemplate op toepassen.
De Apply Relative Mainline Diagram-tool is specifiek ontworpen voor spoorwegen; zodra dat is toegepast, krijg je een diagram dat eruitziet...

...zoals dit.
Omdat we goed werk hebben geleverd met de netwerkattributen, hebben we een schema gekregen dat schoon en intuïtief nuttig is. Natuurlijk is de Y-as iets uitvergroot om dingen duidelijk te maken; het is belangrijk op te merken dat de X-as, zowel het spoor als de positie van de wissels allemaal op schaal zijn. Het behouden van de x-as op schaal kan belangrijk zijn als je je diagram wilt exporteren naar je Track Chart-bewerkingsworkflow, aangezien track charts doorgaans willen dat de x-as-afstanden op schaal blijven.
<\/><\/><\/><\/><\/><\/><\/><\/><\/><\/><\/><\/><\/><\/><\/><\/><\/><\/><\/><\/><\/>Once I'm happy with the diagram, I can export it into its own regular feature classes and then apply the same calibration points to it, so that I can apply a Linear Location Referencing System to it just like the geographic data.
If I want, I can even bring the schematic map into the same map. We have seen a few railroads that like to work with the geographic and schematic data side by side in the GIS like this. You don't have to do this, but it's an option if that's what you want.

Hier is nog een voorbeeld van het toepassen van dezelfde tools en technieken. Dit keer op het LA Metro transitspoorwegnetwerk. Hetzelfde. We zetten het spoor en de wissels om in een schema, maar houden de x-as op schaal.
Als je graag een video-wandeling door dit proces wilt zien, bekijk dan deze video hier<\\/a>.
***2023-09-18: Hier is een meer actuele video met meer gedetailleerde informatie<\\/a>.
Laat me hieronder weten als je vragen of opmerkingen hebt over dit! Bedankt!