Met de winter in aantocht en de dreiging van een nieuwe golf van Covid-infecties, leek het een goed moment om in gesprek te gaan met Este Geraghty, mede-redacteur van een recent boek van Esri Press getiteld Leren van COVID-19: GIS voor pandemieën.<\/EM><\/P>
<\/span><\/EM><\/P>V. Uw boek heet Leren van COVID-19<\/EM>. Wat zijn volgens u de belangrijkste lessen die de wereldwijde gezondheidsgemeenschap heeft geleerd van de COVID-19-pandemie? <\/STRONG><\/P>A.<\/STRONG> De wereld heeft geleerd dat COVID-19 de kracht had om vrijwel elk aspect van ons dagelijks leven te beïnvloeden, van onderwijs en professionele aspecten tot sociale en financiële aspecten. Dit zou een aanzienlijke toekomstige invloed moeten hebben op hoe volksgezondheid wordt gefinancierd en gewaardeerd.<\/P>We waren niet voorbereid. Daar zijn verschillende redenen voor, waaronder maar niet beperkt tot onderbezetting bij volksgezondheidsafdelingen, onvolledige of ongebruikte pandemieplannen, gebrek aan duidelijk leiderschap en richtlijnen op het hoogste niveau, en verouderde technologieën.<\/P>Aan de positieve kant hebben we geleerd dat we veel kunnen bereiken als we allemaal samenwerken, verenigd door een gemeenschappelijk doel. Er vonden enorme innovaties plaats tijdens de pandemie - veel daarvan worden gedeeld in het boek. En natuurlijk geloof ik dat professionals in de wereldwijde gezondheidszorg hebben geleerd dat GIS cruciaal is voor pandemierespons.<\/P>V. Aan de andere kant, wat zijn volgens u de meest significante tekortkomingen in de wereldwijde reactie op COVID-19 die u vreest dat we zullen zien terugkeren bij volgende pandemieën? <\/STRONG><\/P>A.<\/STRONG> Over deze reactie nadenken maakt me eigenlijk een beetje misselijk omdat ik echt bang ben dat we nog niet genoeg serieuze acties hebben ondernomen om onze capaciteiten in de toekomst aanzienlijk te verbeteren.<\/P>We zijn er niet in geslaagd data te standaardiseren. Hoewel nationale en internationale datastandaarden bestaan, volgen te veel mensen die standaarden niet. Dit is deels waarom 90% van de inspanning in elk analytisch proces bestaat uit het opschonen van data. Het gebrek aan brede datastandaardisatie maakt ons trager en minder nauwkeurig.<\/P>Een grote uitdaging voor de toekomst is het verbeteren van onze capaciteit en bereidheid om data te delen. In de gezondheidszorg is dit geen eenvoudig idee. Het proces wordt bemoeilijkt door de gevoeligheid van gezondheidsgegevens en privacyregels evenals beveiligde technologieën voor gegevensdeling. We moeten het governancebeleid voor bredere gegevensdeling in het algemeen en vooral in noodgevallen uitzoeken.<\/P>Ik maak me ook zorgen dat alle innovaties (inclusief GIS) verloren kunnen gaan als ze niet worden geïntegreerd in andere reguliere programma's en onderhouden via voortdurende training en oefenrondes.<\/P>V. Denkt u dat, met meer dan een miljoen doden door COVID-19 tot nu toe, de Amerikaanse gezondheidsautoriteiten en -systemen beter voorbereid en uitgerust zijn voor de volgende pandemie? <\/STRONG><\/P>A.<\/STRONG> Ervaring is de beste leraar, dus ja, natuurlijk denk ik dat we beter voorbereid zijn. Helaas denk ik echter niet dat onze vooruitgang in paraatheid en respons evenredig is aan de behoefte en intensiteit van deze crisis. Een belangrijk probleem is onze algemene neiging om ons te richten op behandeling in plaats van preventie. Het is de verkeerde aanpak. Beide uiteinden van het gezondheidsspectrum zijn cruciaal om te ondersteunen en versterken. We moeten leiderschap hebben dat volksgezondheidsinstanties voorziet van de middelen en bevoegdheden die nodig zijn om krachtig de principes van volksgezondheid toe te passen binnen onze wereldwijde gemeenschappen.<\/P>V. Waar denkt u dat de volgende pandemie vandaan zal komen? <\/STRONG><\/P>A.<\/STRONG> Pandemieën ontstaan meestal uit een pathogeen dat wordt overgedragen van een dier op een mens, dus zoönotische overdracht moet de belangrijkste zorg zijn. Dat gezegd hebbende, is het onmogelijk te voorspellen waar of wanneer dat zal gebeuren. Het is een willekeurige gebeurtenis. Daarom is betere surveillance cruciaal.<\/P>Niet lang geleden sprak onze president, Jack Dangermond, over GIS dat een holistisch perspectief op probleemoplossing mogelijk maakt met een 'one world ecosystem'-benadering. Dit is iets waar geografie uniek geschikt voor is om te beheren. In de gezondheidszorg hebben we een vergelijkbaar idee genaamd One Health. Dit is het overlappen van menselijke gezondheid, diergezondheid en milieugezondheid. GIS kan onze ziektebewaking op vele manieren verbeteren, inclusief het nemen van een One Health-benadering om opkomende bedreigingen door zoönotische overdracht te monitoren.<\/P>Misschien is de recente uitbraak van monkeypox een aanwijzing dat we niet zoveel hebben geleerd als we hadden moeten doen van COVID-19. We kunnen en moeten beter doen. Misschien kan ons boek helpen. Een deel van de waarde van Leren van COVID-19<\/EM> is dat het zo'n breed scala aan gebruikscasussen behandelt. Vooruitkijkend hoop ik dat deze voorbeelden meer gebruik van GIS zullen inspireren voor voortdurende COVID-19-respons, toekomstige paraatheidsplanning en andere gezondheidsuitdagingen.<\/P>Lees meer over Este Geraghtys boek Leren van COVID-19: GIS voor pandemieën<\/EM>, inclusief het bekijken van voorbeeldpagina's en het bekijken van de trailer van het boek hier<\/A>.<\/P>