We doen ons best om dingen te automatiseren, maar soms moet je FME-technologieparameters zelf koppelen aan Esri-geoprocessing. ModelBuilder is je vriend.<\/STRONG><\/P>Hier is mijn voorbeeld, een ETL-toolproces heeft hulp nodig van een paar Calculate Value<\/A> modeltools. Laten we eens kijken waarom.<\/P>Modelbuilder making it all work<\/span><\/span><\/P>Een klant vroeg hoe een webtool gebouwd kon worden om een Web AppBuilder<\/STRONG> geoprocessing-widget aan te drijven, het moest op een bepaalde manier werken. Excel<\/STRONG>-bestanden moesten worden geüpload en gecomprimeerde CSV<\/STRONG>-gegevens moesten worden teruggegeven, niet slechts één gecomprimeerd CSV-bestand per Excel-invoerveld maar meerdere CSV-bestanden in elk zipbestand. Oké.....geen kaart in zicht, precies mijn soort klus!<\/P>Je kunt vrij snel een Spatial ETL-tool opzetten die elke zakelijke logica toepast die je nodig hebt om van Excel naar CSV te gaan (de twee populairste niet-ruimtelijke datasettypen in de ETL-wereld trouwens). Maar hoe zit het met het comprimeren ervan en het teruggeven van het zipbestand als output? <\/P>FME-technologie heeft enkele paradigma-verschillen met ArcGIS. <\/STRONG>FME Workbench werkt meestal met wat de Esri-wereld beschouwt als werkruimtes - mappen en databases. Wanneer je een ETL-tool configureert, geef je invoer- en uitvoerdatasets dienovereenkomstig op, maar voor de ArcGIS-geoprocessingomgeving lijkt alles op een invoerparameter. Hoe krijg je gegevens eruit voor downstream geoprocessing of als resultaat in een app zoals Pro? De eenvoudigste manier is met ModelBuilder als onderdeel van de webtool.<\/P>Als je workflow schrijft naar een geodatabase, plaats dan je ETL-tool in een model en voeg een Select Data<\/A> modeltool toe om de gewenste features te extraheren. Dan heb je geoprocessing-uitgangen beschikbaar.<\/P>Voor mijn voorbeeld moest ik iets creatiever zijn. De eerste uitdaging ging niet over parametertypen, maar over het comprimeren van meerdere CSV-uitgangen per invoer. Veel formaten in FME-technologie ondersteunen conversie naar een zipbestand.<\/A> De manier om dit te doen met CSV-gegevens is door een zipbestandsnaam op te geven als het laatste deel van de uitvoerdataset "map". Hier is mijn ETL-tool workspace:<\/P>Excel to CSV With Feature Type Fanout<\/span><\/span><\/P> <\/P>En hier is mijn uitvoermap:<\/P>CSV Writer Folder Path With Zipfile Path<\/span><\/span><\/P> <\/P>Als je goed naar de workspace kijkt, zie je dat ik een feature type fanout<\/A> activeer op basis van een attribuutwaarde - zie de CSV File Name is an expression @Value(Environment)<\/STRONG>. Dit geeft me één uitvoer CSV-bestand per unieke attribuutwaarde. In de writerparameters specificeer ik een pad dat eindigt op "Output.zip". In termen van het besturingssysteem is het een bestand, maar voor Workbench (en ArcGIS bij het aanroepen van de ETL-tool) is het nog steeds een map.<\/P>Om alles te laten werken als webtool heb ik correcte ArcGIS-parametertypen nodig, mapinvoer en bestandsuitvoer. Mappen werken niet als uitvoer. Ik wil ook een tijdelijke bestandslocatie specificeren voor de uitvoer zodat de jobomgeving de gegevens kan zien en teruggeven. De truc is om de ETL-tool in een model te wikkelen en paden en parametertypen expliciet in te stellen.<\/STRONG><\/P>De twee Calculate Value<\/A> modeltools zijn cruciaal.<\/P>De eerste maakt een zipbestands-pad aan in de tijdelijke jobomgeving maar cast het naar Map:<\/P>Create Scratch Folder Zipfile Path<\/span><\/span><\/P> <\/P>De tweede neemt hetzelfde pad en cast het naar Bestand:<\/P>Folder Cast To File<\ /span ><\ /span ><\ / P >< P >& nbsp ;<\ / P >< P >Dan is iedereen blij.& nbsp ; Ik kan de tool uitvoeren in Pro, hij gebruikt de lokale tijdelijke omgeving, daarna kan ik het resultaat delen als webtool en zal hij tijdens runtime de ArcGIS Server job tijdelijke omgeving gebruiken.<\ / P >< P >Ik krijg mijn gegevens terug in Pro en gebruik Web AppBuilder tegen de webtool.<\ / P >< P >< span class=\ "lia-inline-image-display-wrapper lia-image-align-center\ " image-alt=\ "Web Tool Output In Pro\ " style=\ "width: 790px;\ ">< img src=\ "https:\/ \/ us.v-cdn.net \/ 6038851 \/ uploads \/ images \/ 52172i5BBCFCE86858B409 \/ Result.jpg \ " role=\ "button \ " title=\ "Result.jpg \ " alt=\ "Web Tool Output In Pro \ " \/ >< span class=\ "lia-inline-image-caption \ " onclick=\ "event.preventDefault(); \ ">Web Tool Output In Pro<\ / span ><\ / span ><\ / P >< P >Simpel, toch!& nbsp ; Nu kun je je Spatial ETL-webtools bouwen in je enterprise geoprocessing-workflows.<\ / P >
Modelbuilder making it all work<\/span><\/span><\/P>Een klant vroeg hoe een webtool gebouwd kon worden om een Web AppBuilder<\/STRONG> geoprocessing-widget aan te drijven, het moest op een bepaalde manier werken. Excel<\/STRONG>-bestanden moesten worden geüpload en gecomprimeerde CSV<\/STRONG>-gegevens moesten worden teruggegeven, niet slechts één gecomprimeerd CSV-bestand per Excel-invoerveld maar meerdere CSV-bestanden in elk zipbestand. Oké.....geen kaart in zicht, precies mijn soort klus!<\/P>Je kunt vrij snel een Spatial ETL-tool opzetten die elke zakelijke logica toepast die je nodig hebt om van Excel naar CSV te gaan (de twee populairste niet-ruimtelijke datasettypen in de ETL-wereld trouwens). Maar hoe zit het met het comprimeren ervan en het teruggeven van het zipbestand als output? <\/P>FME-technologie heeft enkele paradigma-verschillen met ArcGIS. <\/STRONG>FME Workbench werkt meestal met wat de Esri-wereld beschouwt als werkruimtes - mappen en databases. Wanneer je een ETL-tool configureert, geef je invoer- en uitvoerdatasets dienovereenkomstig op, maar voor de ArcGIS-geoprocessingomgeving lijkt alles op een invoerparameter. Hoe krijg je gegevens eruit voor downstream geoprocessing of als resultaat in een app zoals Pro? De eenvoudigste manier is met ModelBuilder als onderdeel van de webtool.<\/P>Als je workflow schrijft naar een geodatabase, plaats dan je ETL-tool in een model en voeg een
Voor mijn voorbeeld moest ik iets creatiever zijn. De eerste uitdaging ging niet over parametertypen, maar over het comprimeren van meerdere CSV-uitgangen per invoer. Veel formaten in FME-technologie ondersteunen
Excel to CSV With Feature Type Fanout<\/span><\/span><\/P> <\/P>En hier is mijn uitvoermap:<\/P>CSV Writer Folder Path With Zipfile Path<\/span><\/span><\/P> <\/P>Als je goed naar de workspace kijkt, zie je dat ik een
De eerste maakt een zipbestands-pad aan in de tijdelijke jobomgeving maar cast het naar Map:<\/P>
Create Scratch Folder Zipfile Path<\/span><\/span><\/P> <\/P>De tweede neemt hetzelfde pad en cast het naar Bestand:<\/P>Folder Cast To File<\ /span ><\ /span ><\ / P >< P >& nbsp ;<\ / P >< P >Dan is iedereen blij.& nbsp ; Ik kan de tool uitvoeren in Pro, hij gebruikt de lokale tijdelijke omgeving, daarna kan ik het resultaat delen als webtool en zal hij tijdens runtime de ArcGIS Server job tijdelijke omgeving gebruiken.<\ / P >< P >Ik krijg mijn gegevens terug in Pro en gebruik Web AppBuilder tegen de webtool.<\ / P >< P >< span class=\ "lia-inline-image-display-wrapper lia-image-align-center\ " image-alt=\ "Web Tool Output In Pro\ " style=\ "width: 790px;\ ">< img src=\ "https:\/ \/ us.v-cdn.net \/ 6038851 \/ uploads \/ images \/ 52172i5BBCFCE86858B409 \/ Result.jpg \ " role=\ "button \ " title=\ "Result.jpg \ " alt=\ "Web Tool Output In Pro \ " \/ >< span class=\ "lia-inline-image-caption \ " onclick=\ "event.preventDefault(); \ ">Web Tool Output In Pro<\ / span ><\ / span ><\ / P >< P >Simpel, toch!& nbsp ; Nu kun je je Spatial ETL-webtools bouwen in je enterprise geoprocessing-workflows.<\ / P >
Aangemelde leden kunnen berichten plaatsen, updates volgen en meer. Nieuw hier? Registreer een gratis account.
Find useful guides, FAQs, and documents to help you navigate and make the most of Esri Community.