Extra! Extra! Lees er alles over! Presence-Only Predictive Modeling<\/A> (ook bekend als MaxEnt) is nu beschikbaar in ArcGIS 2.9 en ik ben ZO OPGEWONDEN. Waarom is dit zo belangrijk? Nou, ten eerste is het gewoon super leuk... Oké, maar echt - het is spannend omdat er veel fenomenen zijn die plaatsvinden en we weten waar ze hebben plaatsgevonden, maar niet noodzakelijkerwijs waar ze NIET hebben plaatsgevonden. Zoals Bigfoot, bijvoorbeeld. (Grapje... of toch niet?) Voor wildlife biologen (inclusief degenen die cryptozoologie bestuderen), botanisten of andere -ologen die willen begrijpen waar iets KAN zijn... of specifieker, waar de omstandigheden kunnen voorkomen om de aanwezigheid van genoemd fenomeen te ondersteunen... maar ze alleen weten waar het al bestaat<\/EM>, is MaxEnt modellering extreem nuttig. Hoe werkt het? <\/STRONG>Ik ben geen wiskundige, maar als je de details wilt weten kun je de documentatie lezen<\/A>. Of je kunt het @GeoSpatialAnalysis<\/a> team in je reactie taggen. Ha! Maar hier is mijn versie van hoe het werkt: Stel dat ik een zeldzame plantensoort heb en ik heb slechts een handvol bekende populaties. Ik ben belast met het plannen van mijn veldwerk tijdens het bloeiseizoen en ik wil mijn tijd maximaliseren door zoektochten te richten op locaties waar de soort KAN voorkomen. Misschien weet ik een paar dingen over wat het lijkt te prefereren - een specifieke geologie, nabijheid van een stroom, niet te steile helling, en OH! misschien wat habitatkenmerken. Geweldig! Je kunt al die onderliggende datasets in ArcGIS Pro laden: een geologielaag, wat Distance Accumulation uitvoeren op een stroomlaag, wat helling afleiden en wat landbedekkingsgegevens toevoegen. Daarnaast halen we onze aanwezigheidgegevens voor onze soort van interesse binnen. Nu gaan we de MaxEnt tool uitvoeren, wat in feite betekent dat we de machine vragen te kijken waar aanwezigheid voorkomt, de onderliggende datasets te overwegen die kunnen UITLEGGEN waarom deze soort hier is en niet daar, en vervolgens de rest van ons studiegebied scoren op basis van hoe dicht we vergelijkbare criteria vinden die overeenkomen. Een betere score betekent dat de kans groter is dat de juiste omstandigheden kunnen voorkomen zodat deze soort daar ook gevonden kan worden. Wat zijn enkele overwegingen?<\/STRONG><\/P>Nogmaals, ik raad ten zeerste aan de documentatie te lezen voor de details, maar kort gezegd vertel ik mensen altijd dat het uitvoeren van deze tool daadwerkelijk vereist dat je iets weet over het fenomeen waarop je het probeert toe te passen. Waarom? Omdat het modelleren van iets - met MaxEnt of anderszins - iteratie vereist. Je moet dit een paar keer doen. Hier is een goed voorbeeld: ik heb ooit MaxEnt uitgevoerd op een salamandersoort en ik kreeg EEN HEEL GOED resultaat bij de eerste keer dat ik het model draaide. MAAR.. toen ik daadwerkelijk naar de output keek en niet alleen naar de score, realiseerde ik me dat het model had opgepikt wat "sample bias" wordt genoemd... Ik had toevallig veel waarnemingen vlak bij WEGEN, omdat ik vaak stopte met de truck, uitstapte om te bemonsteren en een waarneming vond. Dus mijn eerste run vertelde me DAT WEGEN GEWELDIG ZIJN VOOR SALAMANDERS! Oeps. Ik moest mijn sample bias verwijderen door thinning (een tool beschikbaar in de Presence-only Prediction Tool in ArcGIS Pro) en opnieuw draaien, daarna beginnen te kijken naar mijn verklarende variabelen (geologie, helling, enz.) en mezelf afvragen "Helpt deze laag mijn model überhaupt?" en beslissen of ik hem wilde behouden. Dit is vrij eenvoudig te doen, want als onderdeel van je output krijg je kleine grafieken van elk van je verklarende variabelen die aangeven welke eigenschap van die variabele het meest telt en hoeveel invloed het heeft op het model. Best gaaf, toch? En je kunt dit doen voor planten, dieren of andere soorten fenomenen! Het is ZO MAKKELIJK en super krachtig en heeft talloze potentiële toepassingen (wildlife corridors, IK KIJK NAAR JOU!) Voor meer info bekijk deze blogpost<\/A>. <\/P>
This is awesome! When I was working on my master's on Spiraea virginiana, I did some modeling using presence-only data in GIS but felt like it needed much more rigor in order to be able to support conclusions. It's great that ESRI is enhancing the capabilities in the tools to support the need.
@Patesj_dev Where did you go to school?! I was just looking at Spiraea virginiana on Sunday in the Nolichucky. I've actually often pondered using MaxEnt on something related to riverscour. At the time I was working on that (and other) species, the resolution of data wasn't fine enough to answer the questions I was interested in, unfortunately, but I would love to see folks take it up now! Anyway - have fun experimenting with the MaxEnt/POP tool in Pro. I am a big fan.
I love Maxent! (I am using the standalone software and not through Pro, sorry!) I work for a county park agency with rare/threatened habitat. We’re in the process of running hundreds of current and future (2080-2100) climate shift maps to better understand how our natural resources work needs to adapt to preserve endangered species and promote as much biodiversity as possible.
Hi @BRENNEJM we are currently working on a parks and rec campaign and would love to learn more about your work for the county park regarding rare/threatened habitats. Are you pulling the info back into ArcGIS?
@MeganMartinez Yes! We’re pulling in the Maxent predicted probability maps and combining them to determine the highest priority conservation areas. We also restore a lot of prairies and this work might help us adjust our species mix to favor species that will do better in the future climate.
@BRENNEJM thanks for the response! Sounds very cool.
@LittleMissEsri see above regarding prairies restoration work too.
@BRENNEJM I would LOVE to see some of this - is it just analysis or are you all delivering results with Dashboards or anything? You should post about it on the Environment Blog!
Aangemelde leden kunnen berichten plaatsen, updates volgen en meer. Nieuw hier? Registreer een gratis account.
Find useful guides, FAQs, and documents to help you navigate and make the most of Esri Community.