Hallo allemaal, en welkom terug bij een nieuwe aflevering van Telecom GIS in vijf minuten. Voor de aflevering van deze week wilde ik wat tijd nemen om jullie allemaal enkele manieren te laten zien waarop je je ArcGIS online of ArcGIS Enterprise Portal-startpagina kunt aanpassen en enkele manieren tonen waarop je een Experience Builder-app kunt maken die kan worden gebruikt als de hoofdinterface naar je portal, die een iets meer op maat gemaakte ervaring kan bieden voor je eindgebruikers.
Laten we er dus meteen induiken. Wanneer je voor het eerst ArcGIS Enterprise opzet of inlogt bij je ArcGIS online organisatie, zie je waarschijnlijk een zeer vergelijkbare standaard startpagina met een hoofdbanner die over het scherm is uitgerekt. Nu kunnen we zien dat ik hier enkele veelgebruikte kaarten en apps heb toegevoegd die links zijn direct op de startpagina.
Hoe ik deze Map app-links heb kunnen toevoegen, is door onze startpagina te bewerken, wat deze mooie builder-interface opent. Deze builder-interface stelt ons in staat om de header aan te passen, deze inhoudsblokken waar we de basiskaarten of onze veelgebruikte kaarten en apps hebben, evenals het standaard kleurenschema hier binnen onze startpagina. Deze Homepage Builder is weliswaar prettig, maar kan nog steeds enigszins beperkend zijn in welke inhoud we aan onze eindgebruikers kunnen presenteren.
De startpagina van onze portal heeft ook deze links bovenaan, die voor veel gebruikers in je organisatie misschien te veel zijn. Dus willen we een meer op maat gemaakte ervaring creëren die hen alleen de kaarten en apps toont die ze nodig hebben met extra informatie om hen te helpen hun werk te doen of contact op te nemen met ons GIS-team om de kaarten en apps samen te stellen waar ze naar op zoek zijn. Ik wil hier een voorbeeld laten zien van een Experience Builder-app die we hebben samengesteld en die kan worden gebruikt in plaats van die portal-startpagina.
Deze Experience Builder-applicatie is nu onze bestemming voor eindgebruikers. Wanneer ze naar deze URL komen en inloggen, zien we dat hun gebruikersidentiteit wordt weergegeven en dat ze zijn ingelogd in deze applicatie. En nu hebben we wat extra branding, links en toegang tot kaarten en apps direct binnen deze Experience Builder-app.
In tegenstelling tot de Portal-startpagina kunnen we enkele van de veelgebruikte kaarten en apps direct insluiten binnen deze startpagina. We hebben hier een viewer-applicatie, een voorbeeld van het opnemen van een dashboard-app en deze ook insluiten in Experience Builder. En wanneer we naar beneden scrollen op deze applicatiewebpagina, zien we nu enkele andere rapportageapplicaties en dashboards die informatie samenvatten over onze netwerken, marktanalyse en andere GIS-gegevens die binnen onze portal aanwezig zijn. In plaats van links naar kaarten en apps op de startpagina te bieden, hebben we nu deze applicaties gemakkelijk toegankelijk via deze alternatieve startpagina.
Naast het aanbieden van deze uitgelichte apps of onze veelgebruikte kaarten en apps direct ingesloten hier, kunnen we met Experience Builder verschillende pagina's maken. In dit voorbeeld hebben we een pagina gemaakt voor extra apps die de groepen binnen deze portal ophaalt. Dus als ik ben ingelogd als iemand van customer care, zie ik hier alleen de customer care-groep. En vanuit deze groep kan ik nu inzoomen op alle extra kaarten en apps die met mij gedeeld zijn.
Dus nogmaals, in plaats van beperkt te zijn tot het aantal kaarten of apps op de startpagina, kunnen we nu het aantal kaarten en apps uitbreiden en onze eindgebruikers een meer op maat gemaakte ervaring bieden.
Binnen deze Experience Builder-app hebben we ook een optie toegevoegd om onze eindgebruikers de mogelijkheid te geven om een kaart te maken.
Net zoals bij de startpagina en het Webmap-tabblad, dat je naar de Webmap brengt, hebben we de Webmap-viewer direct ingebed in Experience Builder. Dus als ik een eindgebruiker ben en ik wil beginnen met het verkennen van gegevens die worden onderhouden en gedeeld binnen deze portal, kunnen we hier instappen en lagen toevoegen die binnen onze portal aanwezig zijn en zelfservice-mapping doen, waarbij we onze eigen gezaghebbende lagen aan de kaart toevoegen, analyses uitvoeren, onze Webmaps maken en iets zelfstandiger zijn.
Maar we beperken nog steeds het aantal toeters en bellen dat onze eindgebruikers hebben binnen deze op maat gemaakte portaalervaring.
Een andere veelvoorkomende uitdaging die we zien binnen organisaties waarmee we werken is het kunnen delen van GIS-informatie met andere teams. Met GIS-informatie bedoel ik hoe men contact kan opnemen met het GIS-team, welke ArcGIS-licenties beschikbaar zijn voor andere teams om te gebruiken, en als die andere teams technische problemen hebben, wie ze dan moeten contacteren? Een ander voordeel van deze op maat gemaakte startpagina hier met Experience Builder is dat we extra informatie kunnen bieden op deze webpagina. Hier hebben we bijvoorbeeld een tabblad voor ArcGIS Deployment and Use waarin wat aanvullende informatie wordt gegeven.
Als een gebruiker geïnteresseerd is in het gebruik van ArcGIS Pro of misschien het opzetten van hun eigen ArcGIS enterprise-licenties, wat moeten ze dan doen en hoe krijgen ze contact met het GIS-team of die licenties? Een ander tabblad hier voor training en ondersteuning zodat je extra informatie kunt bieden over hoe eindgebruikers en verschillende teams toegang kunnen krijgen tot beschikbare trainingen of het 1-800 nummer kunt geven en de Esri .Com website voor het indienen van technische ondersteuningscases en het oplossen van eventuele technische problemen die eindgebruikers kunnen hebben, evenals meer informatie over my Esri, hoe eindgebruikers zich kunnen aanmelden voor my Esri, hoe ze hun eigen licenties kunnen downloaden of toegang tot licenties kunnen aanvragen.
Dit is allemaal geweldige informatie waarvan ik zeker weet dat jullie aan de GIS-kant vergelijkbare vragen hebben gekregen van verschillende teams binnen jullie organisatie die om deze details vragen. Door gebruik te maken van dit Experience Builder-framework kun je nu veel van deze informatie delen en blootstellen aan de eindgebruikers die je bedient binnen je organisatie.
Het laatste wat ik hier wil laten zien is gewoon de Experience Builder-opzet. Hier zien we dat ik zoiets als een sjabloon heb gemaakt, waarin we onze applicaties hebben ingebed evenals onze knoppen en hyperlinks, en links naar verschillende pagina's hebben ingesteld. Experience Builder stelt je in staat om zeer interactieve en dynamische webpagina's te maken naast het bouwen van traditionele GIS-webapps. Ik moedig jullie allemaal aan om eens naar Experience Builder te kijken. En als de Portal-startpagina niet helemaal genoeg is voor je eindgebruikers en je een meer op maat gemaakte ervaring wilt creëren, is dit een geweldige applicatie om eens te bekijken om enkele van die uitdagingen aan te pakken.
Bedankt allemaal voor het kijken naar de aflevering van deze week. Als je vragen hebt over hoe ik dit heb samengesteld of als je wilt dat wij een sjabloon hiervan delen voor gebruik binnen jouw organisatie, voel je vrij om te reageren op dit bericht of contact met ons op te nemen, dan sturen wij je dit sjabloon voor Experience Builder toe. Tot de volgende keer, wij gaan eruit.
-Patrick Huls