Op de Esri User Conference 2021 was een zeer populaire 'track' ArcGIS Field Maps, als je de sessies hebt gemist kun je hier bijpraten. Natuurlijk zijn er uitgebreide automatiseringsmogelijkheden in producten zoals Workflow Manager en oplossingen van Esri-partners, maar ik ga je laten zien hoe je je eigen no-code automatisering maakt die external systems verbindt met Field Maps met behulp van ArcGIS Data Interoperability. Het scenario dat ik in gedachten heb is dat je een externe app hebt die data-events uitzendt en je voor elk (of geselecteerde) event(s) veldwerkopdrachten moet versturen. Mijn voorbeeld neemt 311 service calls afkomstig van een Socrata-site die elk uur wordt bijgewerkt, maar een andere bron die ik regelmatig hoor is Salesforce. Er zijn veel webapps die binnen het bereik van Data Interoperability vallen.<\/P>
Eerst de verplichte schermafbeeldingen van live actie op mijn telefoon die ontvangst van opdrachten en reactie van field map tonen:<\/P>
Een binnenkomende opdracht in Microsoft Teams Mobile:<\/P>
<\/span><\/P> <\/P>Field Maps Mobile geopend vanuit de kaartlink:<\/P> <\/P>
<\/span><\/P> <\/P>Nu zal ik hier de details niet herhalen, maar met het patroon dat ik heb geschetst in deze voorgaande post zou je de automatisering van job orchestration vanuit je Pro of (bij voorkeur) Enterprise omgeving instellen om op een schema te draaien.<\/P>Er zijn twee vereisten nodig voor de automatisering:<\/P>Een Field Map met een bewerkbare hosted feature service.<\/LI>Een Spatial ETL Tool die de binnenkomende events verwerkt en opdrachten verstuurt.<\/LI><\/OL>Ik heb de Socrata-feed uit de bovengenoemde post hergebruikt voor mijn field map data. De webmap met deze laag heb ik ingesteld om elke minuut te verversen omdat we bijna realtime in het veld kunnen werken. De ETL-tool zit in de blogdownload, maar hier is een screenshot:<\/P>
Workbench<\/span><\/span><\/P>De tool leest de 311-feed (je zou ook iets anders kunnen lezen) en synchroniseert de staat van de data met een hosted feature service. Vervolgens triggeren inserted (d.w.z. nieuwe) features elk een post naar een Microsoft Teams-kanaal webhook (je hebt je eigen bedrijfslogica over welke data-events welke field map reactie triggeren). Ik voeg ook een e-mailoptie toe, die in de afbeelding hierboven is uitgeschakeld. Je kunt verschillende berichtopties gebruiken die beschikbaar zijn in Data Interoperability. Alles draait om het construeren van een kaartlink volgens de regels in dit onderwerp bij de field map links-invoer.<\/P>Volledige openheid, dit is mijn eerste verkenningstocht in ArcGIS Field Maps (dit kan duidelijk zijn voor veteranen). Ik laat je het how-to onderwerp lezen over het bouwen en configureren van field maps. Toch denk ik dat ik een eenvoudige, no-code manier heb laten zien om field job orchestration te automatiseren wat je kan helpen bij het werken met external systems die benut kunnen worden met ArcGIS Data Interoperability.<\/P> <\/P>