Wayback imagery is een digitaal archief van de World Imagery basemap met meer dan 80 verschillende versies van beelden die in de afgelopen 5 jaar zijn vastgelegd.
De World Imagery Wayback app stelt je in staat om te zoeken naar veranderingen in jouw interessegebied en laat je een kaart maken met versies van interesse. Swipe mode is een nieuw toegevoegde functie die het gemakkelijk maakt om geselecteerde beelden te vergelijken, en het duwt het zelfs hoger op mijn lijst van favoriete Living Atlas-apps.

Een van de dingen die ik echt leuk vind, is dat je kunt klikken op delen (of de URL kopiëren) wanneer je in swipe mode bent en een link krijgt die de gekozen beelden en de locatie vastlegt. Dit maakt het heel gemakkelijk om veranderingen in de loop van de tijd te bekijken en dat met anderen te delen. Hier zijn een paar voorbeelden:
Bekijk verandering in de loop van de tijd in Las Vegas, Nevada
Bekijk verandering in de loop van de tijd op Beijing Daxing International Airport
Hier is mijn collega @RobertWaterman blogartikel waarin hij de nieuwe functie aankondigt en je aanmoedigt om Do the Wayback swipe.
Een andere geweldige functie is dat je de beelden die je wilt kunt selecteren en direct vanuit de app een kaart kunt maken. Ik heb dit gebruikt om problemen op te lossen waar een paar gebruikers mij over schreven. Eén was in het landelijke Canada en een beeldupdate introduceerde wat wolken in hun gebied. Een ander was in het noordoosten van de VS en een beeldupdate had sneeuw op de grond, iets wat ze niet wilden.
Met Wayback was het gemakkelijk om terug te gaan naar een eerdere versie om het gewenste beeld te krijgen. De workflow wordt behandeld in Gebruik World Imagery Wayback om een aangepaste basemap te maken.