Onderwerp: Esri Case #03895405 – Beperkte zoekfunctionaliteit en zoeksuggesties in ArcGIS Hub/Sites
Beste Esri Support,
Bedankt voor de toelichting en het meekijken in case #03895405.
Ik begrijp uit jullie reactie dat de zoeksuggesties in ArcGIS Hub/Sites momenteel alleen kijken naar de titel van items, en niet naar bijvoorbeeld tags of beschrijvingen. Ook begrijp ik dat dit op dit moment als verwacht gedrag wordt gezien.
Toch wil ik graag benadrukken dat dit in de praktijk een groot probleem is voor de gebruiksvriendelijkheid van onze ArcGIS Hub.
Bij het publiceren van een ArcGIS Hub verwachten gebruikers een moderne en gebruiksvriendelijke zoekfunctie. In de huidige werking is de zoekfunctie echter erg beperkt:
- Gebruikers moeten vaak een volledig woord uit de titel typen voordat er een suggestie verschijnt.
- Bij het typen van bijvoorbeeld enkele letters of een algemeen trefwoord worden er vaak geen relevante suggesties getoond.
- De zoeksuggesties zoeken niet in tags of beschrijvingen, terwijl deze velden juist belangrijk zijn om content goed vindbaar te maken.
- Veel gebruikers weten niet dat zij alsnog op Enter moeten klikken om zoekresultaten te krijgen.
- Daardoor lijkt het voor gebruikers alsof er geen relevante informatie beschikbaar is, terwijl die er wel is.
Voor een openbaar informatieportaal zoals Centraal Informatieportaal Breda is dit niet gebruiksvriendelijk. Bezoekers zoeken vaak op onderwerp, trefwoord of omschrijving, en niet altijd op de exacte titel van een item. Als er dan geen suggesties verschijnen, ontstaat snel de indruk dat de zoekfunctie niet goed werkt.
Mijn vraag is daarom:
- Is er een mogelijkheid om de zoeksuggesties in ArcGIS Hub/Sites ook te laten zoeken in tags en beschrijvingen?
- Zo nee, kan Esri dit registreren als verbeterverzoek voor ArcGIS Hub/Sites?
- Is er op dit moment een andere configuratie of workaround waarmee we de vindbaarheid en zoeksuggesties kunnen verbeteren?
- Kan Esri toelichten waarom de zoekresultaten wel breder zoeken, maar de zoeksuggesties alleen op titel gebaseerd zijn?
Wij vinden dit belangrijk omdat de zoekfunctie een centrale rol heeft in de toegankelijkheid en bruikbaarheid van ons openbare informatieportaal. Voor eindgebruikers is het essentieel dat zij snel en intuïtief de juiste informatie kunnen vinden, zonder dat zij exact de itemtitel hoeven te kennen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Met vriendelijke groet,
Rania Sommakia
GIS Adviseur