Gebiedsindeling Netbeheerders (Elektriciteit/Gas/Water) in ArcGIS Online?

3489
2
Jump to solution
09-04-2020 04:32 AM
Labels (1)
Egge-Jan_Pollé
MVP Regular Contributor

Hoi Joris Bak‌, Hallo Content Team,

Zou het mogelijk zijn om de gebiedsindeling van de Nederlandse netbeheerders voor elektriciteit, gas en water in jullie aanbod op te nemen? Zodat deze indelingen gemakkelijk vanuit ArcGIS Online en/of de Living Atlas als lagen aan kaarten en applicaties toegevoegd kunnen worden. Deze informatie kan in veel gevallen nuttig zijn, zeker nu met de hele energietransitie waar we als B.V. Nederland mee bezig zijn.

De gebiedsindelingen van de netbeheerders zijn beschikbaar als open data, zie: Gebiedsindeling Netbeheerders Elektriciteit, Gas en Water | Data overheid. Deze dataset is eigendom van de stichting Mijnaansluiting.nl, maar ze zijn vrijgegeven onder de licentie CC-0 (1.0).

Ze worden aangeboden als WFS service: https://opendata.polygonentool.nl/wfs?request=GetCapabilities

(Let op: de service is beschermd met een gebruikersnaam en een wachtwoord. Deze credentials staan gepubliceerd op de hierboven genoemde pagina van Data overheid, op het tabblad metadata, bij de beschrijving. De gebruikersnaam en het wachtwoord zijn identiek aan elkaar, en komen overeen met het eerste deel van de url, tussen de slashes en de eerste punt - hierboven vet gemarkeerd.)

Jullie weten zelf hoe lastig dit WFS formaat is, en het zou zeer handig zijn, voor meerdere organisaties en partijen in Nederland die ArcGIS gebruiken, als deze data via ArcGIS Online beschikbaar zou zijn.

Ik hoor graag wat jullie van deze suggestie vinden.

Groet,

Egge-Jan

1 Solution

Accepted Solutions
Ellenvan_den_Berg
Esri Contributor

Hallo Egge-Jan,

Goede suggestie om deze data op te nemen in ons content-aanbod en bedankt voor de bijgevoegde links. We hebben hier al wat vooronderzoek naar gedaan en hebben het opgenomen in onze backlog. We hebben op dit moment nog een aantal andere projecten lopen, dus op korte termijn zal dit waarschijnlijk niet beschikbaar komen, maar het zal zeker een nuttige toevoeging zijn. Als we hier verder mee aan de slag gaan, zal ik het melden bij deze post.

Groet,

Ellen

View solution in original post

2 Replies
Pieter_Geertvan_den_Beukel
Esri Contributor

ik ken diverse waterschappen en waterleidingbedrijven die hier blij mee zouden zijn

Ellenvan_den_Berg
Esri Contributor

Hallo Egge-Jan,

Goede suggestie om deze data op te nemen in ons content-aanbod en bedankt voor de bijgevoegde links. We hebben hier al wat vooronderzoek naar gedaan en hebben het opgenomen in onze backlog. We hebben op dit moment nog een aantal andere projecten lopen, dus op korte termijn zal dit waarschijnlijk niet beschikbaar komen, maar het zal zeker een nuttige toevoeging zijn. Als we hier verder mee aan de slag gaan, zal ik het melden bij deze post.

Groet,

Ellen