Toevoegen van de Nederlandse basiskaart

10444
2
02-06-2019 02:26 AM
Michielde_Roo1
New Contributor II
2 2 10.4K

Als u de mapviewer opent krijgt u standaard een Engelse basiskaart met een wereldwijd coördinatensysteem (WGS 1984 Web Mercator Auxiliary Sphere). In deze blog wordt uitgelegd hoe u de Nederlandse basiskaart kunt toevoegen aan uw portaal.

LET OP: Heeft u uw portaal in 2019 aangevraagd? Dan zit de Nederlandse basiskaart standaard in de basiskaarten galerij.

Stap 1 | Ga in het menu naar Groepen en klik vervolgens op Creëer groep.

 

Stap 2 | Geef de groep de naam Basiskaarten. Vul eventueel een samenvatting in en vul bij labels de naam Basiskaarten in. Neem de volgende instellingen over:

 

 

Stap 3 | Ga nu in het menu naar organisatie en klik in het blauwe menu op instellingen.

 

Stap 4 | Klik op het tabje kaart in het meest linker paneel. Selecteer bij basiskaart wijzigen de zojuist aangemaakte groep. Voeg ook de standaard Esri-basiskaarten toe door deze optie aan te vinken. Klik op opslaan.

U gaat nu op zoek naar de Nederlandse basiskaart, deze basiskaart heet Topo RD. RD staat voor Rijksdriehoeksstelsel en verwijst naar dit Nederlandse coördinatensysteem. De basiskaart vindt u in de Living Atlas.

Stap 5 | Ga in het menu naar Kaart. Klik op Toevoegen en ga vervolgens naar Kaartlaag zoeken.

 

Stap 6 | Klik op het kopje Mijn Content en ga vervolgens naar Living Atlas.  Vul in de zoekbalk Topo RD in. klik op Topo RD (vector tiled) en kies voor gebruiken als basiskaart.

 

Stap 7 | Ga naar opslaan en noem de kaart Topo RD. Ga vervolgens naar delen en deel de kaart met iedereen. Selecteer ook de groep Basiskaarten en druk op gereed. Als u de pagina vernieuwd (F5) zal u bij basiskaart de zojuist toegevoegde kaart zien staan.

 

Optioneel | Het is mogelijk om een standaard basiskaart in te stellen. Deze basiskaart zal elke keer wanneer u de kaart opent verschijnen. Als u de bepaalde basiskaart als standaard ingesteld wilt hebben dan kiest u deze bij standaard basiskaart (Organisatie > instellingen > Kaart).

Nog niet helemaal duidelijk ? Bekijk hier de video:

Benieuwd naar meer handelingen voor het beheren van uw portaal klik na hier!

2 Comments
Jelle_Stu_PR
Occasional Contributor II

Hallo! Ik heb deze stappen doorlopen in de ArcGIS Online omgeving en dit werkt goed. In een ArcGIS Enterprise omgeving (eigen portal) kan ik geen kaartlaag toevoegen als basiskaart. Klopt dat? En is er hier een oplossing voor?

Screenshot van een Enterprise omgeving waarbij ik een kaartlaag als basiskaart probeerd toe te voegen maar niet die optie heb.

Jelle_Stu_PR
Occasional Contributor II

Ik heb inmiddels antwoord gevonden op mijn eigen vraag. Door het als laag via web (Toevoegen>Laag toevoegen vanaf web) kun je hem wel toevoegen als basiskaart. Vergeet dan niet om het vinkje 'Gebruiken als basiskaaart' aan te zetten.

Customize basemaps—Portal for ArcGIS (10.5.x) | ArcGIS Enterprise